یک متخصص گوارش کودکان در یزد توصیه کرد: والدین ازخوراندن مایعاتی مثل انواع آب میوه ها، نوشابه های گازدار به کودکن مبتلا به اسهال بپرهیزنند چرا که این مایعات حاوی قند بوده و اسهال بیمار را بدتر می کند.


دکترشیده اوصیاء در گفت و گو با خبرنگاربهداشت و درمان در خصوص تعریف اسهال اظهار داشت: اسهال به عبور مدفوع شل و آبکی گفته می شود که خود نشانه یک بیماری است.زمانی که تعداد طبیعی مدفوع در اسهال تغییر کند و بیش از 2 تا 3 بار در روز برسد و قوام آن نیز شل شود اسهال گفته می شود.


وی ادامه داد: با مشاهده خون در مدفوع کودک باید سریعا به پزشک مراجعه شود.وی یادآور شد: تعداد دفعات مدفوع در شیرخوار روزانه 3 تا 10 برابر و در کودکان بزرگتر 2 تا 3 مرتبه می باشد.


این متخصص گوارش کودکان تصریح کرد: شایع ترین علت آن ویروس ها بوده که در اکثر مواقع 3 تا 7 روز نیز به بهبودی می رسند.


دکتر اوصیاء گفت: در نوع باکتریایی خون در مدفوع مشاهده می شود وبیمار تب دار است.


وی گفت: معمولا عفونت گوش، عفونت ریه نیز با اسهال در کودک تظاهر پیدا می کتد. وی با بیان این مطلب که شایع ترین علت بروز اسهال علل باکتریایی است گفت: بعد از مراجعه بیمار به پزشک از وی شرح حالی گرفته می شود و پس از معاینه فیزیکی و مشاهده کم آب نبودن بدن بیمار تشخیص لازم داده می شود.


وی خطاب به خانوده ها گفت:از کم آبی بدن کودکشان جلوگیری کنند به نحوی که به ازای هر بار اسهال یا استفراغ نصف لیوان مایعات همچون او آر اس (هر بسته با یک لیتر آب جوشیده) به کودک خود بخورانند.


وی یادآور شد: مصرف پودرهای او آر اس درمان نیست بلکه از کم آبی بدن کودک جلوگیری می کند. وی در پاسخ به این سوال که "یا باید مایعات به کودک داده شود؟" گفت: والدین بایستی از داده مایعاتی مثل انواع آب میوه ها، نوشابه های گازدار به کودکشان بپرهیزنند چرا که این مایعات حاوی قند بوده و اسهال بیمار را بدتر می کند.


این متخصص گوارش کودکان در این خصوص که " آیا باید غذا دراین دوران به کودک داده شود یا خیر؟ " توصیه کرد: اگراسهال زیر 2 هفته باشد نیازی به اصلاح رژیم غذایی نیست حتی باید کودک را به خوردن غذا نیز تشویق کرد.و در صورتی که اسهال زیر5 روز باشد نیاز به غذای خاصی نبوده و می توان از دادن غذای عادی مثل ماست، نان، برنج، سیب زمینی پخته، عدس، ماش، گوشت مرغ، گوسفند و انواع میوه و سبزی بهره برد.


اوصیاء افزود: در صورت حاد بودن اسهال از خوراندن غذای چرب به کودک خودردای شود و از نوشیدن آب میوه شیرین و قهوه و نسکافه بپرهیزنند.


وی ضمن اشاره به علائم کم آبی بدن کودک مبتلا به اسهال تصریح کرد: گودی چشم، دهان خشک، ادرار کم (کمتر از 8 ساعت)، بی قراری، بی حالی، بی اشتهایی، پوست چروکیده از علائم و نشانه های اسهال در کودک است.


دکتراوصیاء در خصوص درمان این بیماری خاطر نشان ساخت: خانوده ها نبایست بدون تجویز پزشک و خودسرانه به کودک خود دارو بدهند. بخصوص این که داروی دیفنوکسیلات در کوکان قدغن می باشد. خوردن ماست در اسهال حاد بهترین دارو است.اگر کودک استفراغ داشت باید مایعات خنک بنوشد( به شکل آرام آرام) و درصورتی که با خوردن مایعات استفراغ داشت باید 10 دقیقه صبر کرد و مجددا مایعات به وی داد و اگر این روش جواب نداد با نظر متخصص بستری می گردد.


وی توصیه کرد: شستشوی دستهای والدین به مدت 15 تا 30 ثانیه ( قبل از غذا و بعد از آن) در پیشگیری از بروز اسهال در کودک فوق العاده موثر است.


وی متذکر شد: در صورتی که خون در مدفوع مشاهده شود بدن خیلی کم آب شده و بیمار درد شدید شکم دارد و کم اشتها شده و معمولا با تب بالا بیش از 39 درجه به پزشک مراجعه می کند.


این متخصص گوارش کودکان در پایان به والدین در هنگام مسافرت توصیه کرد: استفاده از آب و غذای سالم و شستشوی مکرر دست ها از بهترین روش پیشگیری از اسهال در کودک است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا